Město se po dlouhých letech dočkalo obchvatu. Pondělní odpoledne 11. 12. 2023 bylo pro Havlíčkův Brod výjimečné, otevřela se jihovýchodní část obchvatu města na silnici I/38, která byla po čtyřech letech výstavby předána do předčasného užívání
Město se po dlouhých letech dočkalo obchvatu. Pondělní odpoledne 11. 12. 2023 bylo pro Havlíčkův Brod výjimečné, otevřela se jihovýchodní část obchvatu města na silnici I/38, která byla po čtyřech letech výstavby předána do předčasného užívání.
Obchvat spojuje výpadovky na Jihlavu a na Pardubice a napojuje na severovýchodní obchvat, který byl otevřen v roce 2003. Z dopravně velmi vytíženého města tak zmizí tranzitní doprava, jízdu po novém obchvatu si řidiči mohou vychutnat od úterý 12. 12. 2023.
Slavnostního otevření se zúčastnil ministr dopravy Martin Kupka, který otevření obchvatu označil za historický okamžik pro město, zároveň konstatoval že: „Je to vánoční dárek nejen pro obyvatele města, ale i řidiče, kteří jím projíždějí.“ Dosud městem denně projelo na 25 tisíc vozidel.
„Uf, konečně. Havlíčkův Brod na tento okamžik čekal hrozně dlouho. Až po dlouhých dvaceti letech přibyla další část obchvatu,“ zmínil při slavnostním otevření generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, který dále přiblížil peripetie spojené s jeho komplikovanou výstavbou. Základní kámen byl poklepán v prosinci roku 2019. „Stavba si prošla snad úplně vším, čím si projít mohla,“ prohlásil Radek Mátl. Obrovské komplikace se objevily už v přípravě, kdy se dlouho řešila trasa a náklady. Zdržení způsobil i výkup pozemků, který skončil až soudním vyvlastněním, díky historickým nálezům se rovněž protáhl archeologický průzkum. Do časového harmonogramu zasáhl i nečekaný nález kontaminované zeminy, stavba byla také téměř na měsíc zcela zastavena, když bylo ŘSD soudem odebráno stavební povolení.
„Je to nejkrásnější dárek, jaký si občané letos před Vánoci mohou přát,“ řekl mj. havlíčkobrodský starosta Zbyněk Stejskal, že se silnici podařilo otevřít ještě v letošním roce, je podle mnohých skoro až zázrak. Všichni řečníci ocenili práci zhotovitelů, kteří se snažili spolu s investorem nepředvídané problémy konstruktivně a rychle řešit.
Jihovýchodní obchvat Brodu, stál 1,6 miliardy korun bez DPH. Je dlouhý přesně 4 124 metrů. Jeho součástí je deset mostů, podchod a dvě mimoúrovňové křižovatky. Silnice je lemována stovky metrů dlouhým a půl metru vysokým hrazením, které má zabránit průniku obojživelníků z přilehlých mokřadů. Obchvat ve třech místech překlenuje železniční trať a v šesti místech místní toky včetně Sázavy a Šlapanky.
Výjimečný byl objem zemních prací. Odkopáno bylo 469 tisíc kubíků zeminy a v násypech jí je použito přes 194 tisíc kubíků. Na vozovku bylo upotřebeno přes 40 tisíc tun asfaltové směsi. Otevřením obchvatu ale ještě práce zcela neskončily, do poloviny příštího roku budou probíhat dokončovací práce mimo hlavní trasu.
Na výstavbě obchvatu se podílela společnost M – SILNICE, která byla členem sdružení Strabag - M – SILNICE – PORR. Svůj um a zkušenosti zde předvedl oblastní závod STŘED, provoz Havlíčkův Brod.